Imposter syndroom: ben ik wel goed genoeg?

Voel je je wel eens onzeker in je baan, terwijl je eigenlijk weet dat je over de juiste competenties beschikt? Heb je vaak een gevoel dat je niet thuishoort op de werkvloer? Ben je wel eens bang om door de mand te vallen ten opzichte van je collega’s of leidinggevende?

Als je je hierin herkent, heb je misschien wel last van het Imposter Syndrome oftewel het bedriegerscomplex. Wat is het imposter syndroom? Hoe herken je dit bij jezelf? En hoe kan je hier op een gezonde manier mee omgaan? In dit artikel deel ik wat handvatten met je om je te helpen om te gaan met deze gedachten.

Imposter syndroom: wat is het?

We kennen allemaal wel momenten dat we onzeker zijn over onze eigen prestaties en functioneren. Op het moment dat die twijfels en onzekerheden gepaard gaan met een angst om ‘door de mand te vallen’ dan spreken we over imposter syndroom.  

De term werd in 1978 geïntroduceerd door psychologen om mensen te beschrijven die niet in staat zijn hun prestaties te internaliseren (Clance and Imes, 1978). Mensen die last hebben van imposter syndroom, hebben de neiging om successen toe te schrijven aan geluk of gunstige omstandigheden. 

Hoewel de naam imposter syndroom doet denken aan een psychische aandoening, is dat het niett. Wel is het fenomeen veelvuldig bestudeerd door psychologen. 

Imposter syndroom: een populair onderwerp

Het mposter syndroom is een populair onderwerp om over te schrijven. Zo zijn er verschillende proefschriften aan gewijd en bestaan er verscheidene (zelfhulp) boeken over hoe je met het imposter syndrome om kunt gaan. 

Maar ondanks dat er op papier veel over het fenomeen wordt geschreven, is het niet een onderwerp waar we het in onze dagelijkse gesprekken vaak over hebben. Het is zachtgezegd niet echt het geprek van de dag.

Terwijl ik dit schrijf, schiet er bij mij ook direct een stem door mijn hoofd: “wel een beetje hypocriet hè…” en “wie ben ik nou om hier wat over te schrijven?”. 

Op zo’n moment heb ik twee keuzes: stoppen met het schrijven van dit artikel en nooit op publiceren klikken of ik parkeer dat stemmetje even en focus mij op de boodschap die ik over wil brengen aan jou, als lezer. Als je dit leest, weet je waar ik voor heb gekozen 😉

Terug naar mijn punt: ondanks dat er dus veel over wordt geschreven, hebben nog weinig mensen het openlijk over hun angst om door de mand te vallen.

Maar wist je dat imposter syndroom zijn kracht verliest op het moment dat je het bespreekbaar maakt?  Door je erover uit te spreken, ga je merken dat je niet de enige bent die hier van moment tot moment mee worstelt.

Imposter syndroom: geloof niet alles wat je denkt

Naast praten over je onzekerheden, is er nog een belangrijke stap die je kan helpen om beter om te gaan met het imposter syndroom. Namelijk je bewust te worden van het feit dat niet alles wat je je denkt altijd waarheid is.

Je kunt je gedachten misschien niet altijd sturen, maar of je ernaar luistert, heb je wel zelf in de hand.

Als je introvert bent aangelegd, zoals ik, ben je vaak al heel bewust van je gedachten. Maar waar we ons nog niet altijd van bewust zijn, is onze neiging om onze gedachten automatisch voor waar aan te nemen. Ook als de gedachte niet op waarheden berust. Daarom is het belangrijk om bewust stil te staan bij de gedachten die je hebt en niet alles te geloven wat je denkt.  Je kunt je onkundig voelen, maar dit betekent niet dat je onkundig bent.

Veel vrouwen die ik spreek, geven aan dat ze rationeel wel dat het soms ‘onzin’ is wat ze denken maar dat weten verandert niet ook automatisch hun gevoel. Het is belangrijk om te weten dat je niet van de een op de andere dag het stemmetje zomaar aan de kant kan schuiven. Leren omgaan met imposter syndroom is iets wat je dagelijks zal moeten oefenen.

Imposter syndroom: een individueel probleem?

Naast weten dat je jezelf kunt trainen om beter om te gaan met het imposter syndroom, is het ook belangrijk om te weten dat de oorzaak van het imposter syndroom niet alleen bij jou als individu ligt. De zelfhulpboeken en blogartikelen waarin uitgelegd wordt hoe je om kunt gaan met het imposter syndroom zijn voornamelijk symptoombestrijding. 

Het imposter sydroom is namelijk niet alleen een individueel probleem. Onze cultuur speelt een grote rol bij het ontstaan en het instand houden van dit fenomeen. Meer bewustwording voor de invloed van de (bedrijfs) cultuur waarin we opereren, is daarom een belangrijke schakel die niet mag worden vergeten als we het hebben over het imposter syndroom.  Hier wil ik in een volgend artikel dieper op in gaan.

Er is geen pasklaar antwoord te geven hoe je je impostergevoelens het beste kunt verminderen, want dat is voor ieder persoon weer anders. Ben je benieuwd hoe ik je hiermee kan helpen? Ik vertel je er graag meer over in een gratis kennismakingsgesprek.

Laat hieronder je gegevens achter en ik neem contact met je op.

 

Wil je naar aanleiding van dit artikel graag een kennismakingsgesprek inplannen of heb je een andere vraag? Laat het mij weten door het formulier hiernaast in te vullen.

3 + 6 =